Zichtbaarheid

Gepubliceerd op 5 maart 2023 om 21:34

Wanneer ik, zoals nu, weer middenin een blogtour zit wordt het me altijd extra duidelijk. Wat je eigenlijk allemaal, als auteur, moet doen om je boek onder de aandacht te brengen. Nu heb ik het geluk dat ik dat alleen maar leuk vind: kranten benaderen, winacties organiseren, mijn website bijhouden, reageren op social mediaberichten en zelf zeer actief zijn op diezelfde kanalen. Zomaar een kleine greep uit dat wat van auteurs ook, min of meer gedwongen, marketingtijgers maakt. En ze moeten wel. Als ze tenminste willen dat hun boeken gelezen worden. En laten we daar eens eerlijk over zijn: dat wil elke auteur. Punt. 

Je hebt alleen lang niet alles zelf in de hand. Ik zou eerder zeggen: bijna alles niet. Ja, lees die nog maar een keer. Want we zijn van zoveel factoren afhankelijk. Zeker de ebookauteurs onder ons (joejoe!) die je natuurlijk niet tegenkomt als je eens lekker door boekwinkels loopt te struinen. Ik heb, zoals bekend, weinig kaas gegeten van alles waar een stekker aan vastzit. Algoritmes, SEO codes... ik weet dat het bestaat en daar houdt het ook meteen op. Laat mij maar verhalen schrijven.

Maar ik wil natuurlijk graag dat mensen van mijn verhalen genieten. En als ik de reacties van de afgelopen twee jaar mag geloven, schijn ik veel mensen blij te maken. Dat wil ik graag zo houden en, ook nu weer heel eerlijk, eigenlijk ook wel laten toenemen. Dus zijn er blogtours met de bedoeling de frequentie van sterren/recensies op recensiesites een boost te geven. Boek gaat - als het goed is - omhoog in ranking, komt vaker voorbij en wordt dus zichtbaarder. Nu bestaat een blogtour natuurlijk maar uit een beperkt aantal lezers. Hoe kan een boek/auteur dan nog zichtbaarder worden? Ook als de blogtour voorbij is?

Het toverwoord? Jullie!

Hoe? Met recensies. Waarderingen.

Waar? Overal! Laat op social media weten dat je boeken gelezen hebt. Van wie dan ook. Kijk eens naar recensiesites zoals Hebban en Goodreads. Je hoeft geen lange lappen tekst te schrijven maar klik anoniem die sterren aan. Geloof me: Dat. Helpt. Echt. Daardoor komen de boeken steeds vaker voorbij, worden mensen nieuwsgieriger en worden ze meer gelezen. Want tja, dat is nou eenmaal hoe het werkt. 

En lees je via Kobo? Klik eens verder na het nawoord. Dan kom je een pagina tegen waar je het aantal sterren aan kunt klikken. Doe eens gek! Doe dat eens! En niet alleen bij boeken van ondergetekende maar bij elk boek dat je leest. Het kost je een paar tellen extra maar is voor auteurs zo ontzettend belangrijk. 

Op deze manier bereik je als auteur namelijk ook lezers die niet actief zijn op social media. Lezers die ik net zo belangrijk vind als de social media bezoekers.

Feitelijk zijn we, in de wereld van internet en digitale boeken, nog nooit zo afhankelijk geweest van mond op mondreclame als nu. Laten jullie die sneeuwballen rollen? Dan blijf ik schrijven ;-)

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.